3 de gener del 2013

Una reflexió sobre la festa major (07-1916)

Sol Ixent, Any V, juliol de 1916

Festa Major

Veus aquí un nom que inclou una gran part de les tradicions dels pobles. Tots els pobles tenen una festa més gran, una festa que més solemnisen i aquesta se’n diu Festa Major.
Si fullejam el llibre que l’història del poble, trovarem que la tal festa que’s dedica a un Sant o Santa, o bé a la Verge Maria, és en commemoració d’uns fets desgraciats que passaren, que la Verge o Sant que’s venera serviren d’intermediaris entre’l Cel i’ls homes per a calmar la peste, la secada, la guerra o la misèria, que aclapararen a nostres avant-passats.
Antiguament, les famílies que aquesta diada convidavens als seus parents i amics ausents, i tots junts pregaven amb ferma devoció per a que no tornessin aquells temps calamitosos. La devoció s’anava mantenint, i, si es por dir, aumentava. La diada de la Festa Major se creia diada de gracia. Aixís es que en gran escala es veien els esposos que tenien son fill a les armes o bé malalt; els qui tenien desgracies d’interessos; els qui passaven alguna de les mil miseries de la vida, estimar fervorosament les Relíquies, i caient de genolls a sa presencia, amb ardenta i devota pregària demanar llur intercessió davant de Deu per ses necessitats. Els favorescuts del Cel eren nous apostols qui propagaven arreu els beneficis rebuts.
La Festa Major d’aquell temps era essencialment religiosa. Això no vol dir que tohom, segons les seves forces, no procurés tenir una bona taula preparada per a obsequiar als forasters i a sí mateixos. Quan havien ben dinat, ja cap al tard, després del Sant Rosari, els pagesos acompanyaven als seus a visitar ses finques i l’s industrials ses industries. Tornant d’aquestes visites, a sopar, mentres arrivava la fosca portant el flamareig de les teieres preparades als carrers. I a la claror de les alegres fogueres, els jaios baixaven el porronet de vi bo, el plat de les nous i’l pa moreno amb que obsequiaven als coneguts. Després, tots a ballar la sardana al voltant dels focs, amb ample rotllo, que des del batlle fins a l’últim veí tothom hi cabia. Tot era amor i pau. ¡Beneida festa major, be’n poguessis ser tornada! ¡Quina diferencia d’avui a ahir! Si ahir ne deien Festa Major, avui ne podríem dir pesta major. I,al meu petit entendre, tot prové d’haverse localisat les diversions profanes.
La cobdícia dels explotadors d’aquests centres han portat les divisions als pobles; ells, per sos profits, han portat els partits a on quasi mai s’haurien conegut; ells han criat l’odi en els veins d’un mateix poble; ells han fet que la Festa Major, en comptes de ser una festa de pau, alegria i germanor, ho sigui d’odis i rencunies, no sols entre uns mateixos veins, sino entre amics i parents i fins entre germans, pares i fills; ells han fet que poguent ser una gran Festa, amb una i sola bona orquesta, se’n hagi de tenir una per cada bando, triplicant o quadriplicant el gasto que se’ls hi presenta per la competència que a pesar de tot volen fer sos fills, i d’altres per haver de seguir la corrent, com el cas que us citaré: “Un pare tenia un fill ferit a l’Hospital de Melilla, el soldat demanà diners al seu pare. Aquest, qui no sabia escriure, digué a l’altre fill que tenia a casa: -Escriu-li que fins passada la Festa Major no pot ser, perqué per a fer la competencia als de l’altra banda, hem hagut de llogar una orquesta (que anomena) que ‘ns costarà molts diners, i no podríem pagar.- Al cap de pocs dies se rebia contesta del ferit, dient: Ben fet, germà. Sobre tot feu-los la competència; no’ls deixeu respirar”.
El mal més greu és que en molts pobles les autoritats també segueixen el mateix rumbo. Els qui haurien de donar llum, donen fum. En comptes d’anar unides i compactes, que és el modo d’ésser fortes i exemplars, van dividides i són migrades, estant a la eventualitat del vent més dolent que les bufa.
Per amor de Deu, per amor a la economia i pau dels pobles, és necessari posar-hi fre an aquest desgavell. No vull pas dir tornar a lo que era avants, pero normalisar-ho sí que entenc pot fer-se. Les autoritats eclesiàstiques, civils i judicials dels pobles són les que han de regir i governar als seus veïns; i per a aquest govern sigui profitós, té d’anar aparellat de l’exemple. Aixís de pura necessitat serà que aquestes vagin juntes, compactes, que no les mogui cap més vent que’l de la raó i la justícia. Aixís seran fortes, fent aquesta fortalesa que’ls veins se tornin subdits imitadors de ses bones obres. Vindrà la Festa Major, i units a l’Iglesia i units al ball tornarem a fraternisar, i els pobles recuperaran pau, economia i benestar. Les famílies la esperaran amb joia, a tothom auxiliarà, i fugirà lo de molts que dita Festa es pesta, que tots amb armonia celebrarem la Festa Major.

Lluis Solervicens