15 de març del 2023

La festa major d'estiu de 1587 (03-1910)

Butlletí del Centre Excursionista de la Comarca de Bages, Any VI, núm.40, març de 1910, pàgina 29.

A la secció "Gacetilles curioses recullides per En Joaquim Sarrèt y Arbós", una notícia del s.XVI en relació a la festa major d'estiu:

"1587. 17 agost.—Lo honor Pera Corrons Sotveguer ha denunciat al Sr. Veguer y ha dit: Sor. Veguer jo denuntie a v. m. com la nit passada stant jo en companya de v. m. ab alguna gent en casa den torra del pont de cabrianes vegaria de Manresa sentint de alli en fora alguns trets de pedrenyals jo ab orde y consert de v. m. ab alguns fadrins passarem lo riu de lobregat y anarem a la sagrera de navarcles a la qual arribarem que porien ser cerca de les onse ores de nit, trobi alli que en la plassa de dita sagrera balaven y trobi en la dita plassa a molta gent armada de pedrenyals y ab los dragons acalats y volent jo desarmar entre altres a magi sbert pages y masia oliveres perayre mentres jo desarmi al dit magi sbert los fadrins que anaven ab v. m. y en ma companya volgueren en nom del rey detenir al dit oliveres y jo tambe digui no moure al rey y aqui se encontra lo hereu graner ab altres y ab empentes y fentme resistencia feren fugir al dit oliveres lo qual fugi y se recolli en lo sementiri y dins la iglesia parrochial de navarcles de tal manera que si no per les empentes y resistencia de dit graner jo haguera pres al dit oliveres y li haguera levat lo pedrenyal tenia de nits y ora comptada que podrien ser be mes cerca de onze ores de nit que de deu y en la plassa pública de dita sagrera y haventhi aplech de ballades cosa prohibida per edictes y crides reals. — (Se han fet altres denuncias y han dit lo matex per lo que lo Sr. Veguer ha manar perseguit als dits y sils poden capturar los meten a la presó)."