16 de març del 2023

Una altra notícia del segle XVI (12-1910)

Butlletí del Centre Excursionista de la Comarca de Bages, Any VI, núm.46, desembre de 1910, pàgines 99-100.

A la secció "Gacetilles curioses recullides per en Joaquim Sarret y Arbós", una notícia del segle XVI sobre un pagès i un pastor barallats:

"1590. 28 abril. —Guillelm Barera pages de Navarcles ha denunciat al Sr. Veguer de Manresa lo seguent:
Sr. Veguer jo denuncio y fas a saber a v. m. y a sa real Cort com air a la vesprada jo viu un ramat de ovelles en uns albes que mon amo tenia pera criar, los quals eren xichs y dit mon amo los volia criar y axi estaven tancats y jo quan vaig esser a casa ho digui a ma mestresa y aleshores ma mestresa o digue a dit Pere Serra de navarcles que les suas ovelles havian pasturat per los albes de dit mon amo y lo dit Serra o negava y deya que era mantida y ma mestresa li digue que jo denunciant o havia vist y haventli dit axo ma mestresa a dit Serra lo dit Serra es vingut a mi a dirme jo si li havia vistes les ovelles en los albes den Torroella mon amo y jo li he dit que si que era veritat que jo las y havia vistes y alesores lo dit Serra me ha dit que jo ley pagaria sobre del nas y al cap de un poquet traginant jo axexis (?) als orts de mon amo ab una mula es vingut lo dit Serra y me ha dit digas Guillem les ovelles eran als albes y jo li he respost si quey heren que altres las y han vist tambe com jo y dient asso se ha tret un basto que aportava dejus una robeta y me comensat de pagar de bastonades y men ha donat una entre altres en lo cap desobre la orella dreta y me ha trencat lo cap conforme pot v. m. veure ab la sanch quen ix y ne perdo molta sanch y estich ab molt perill y no se lo que sera encara y perque estes coses son dignes de castich y punicio fas la present denunciacio a v. m. y a sa real cort perque dit Serra castigue etc."