16 de març del 2023

Una altra notícia del segle XVI (01-1912)

Butlletí del Centre Excursionista de la Comarca de Bages, Any VIII, núm.53, gener-febrer de 1912, pàgines 221-222. 

A la secció "Gacetilles curioses recullides per en Joaquim Sarret y Arbós", una notícia del segle XVI sobre una discussió arran d'un joc de pilota:

"1593. 18 octubre. — Valenti Pla Parayre de Navarcles ha denunciat: 
Sor. jo denuncie a V. M. com ahir que era diumenge que jugavem en la plassa de navarcles a pilota jo denunciant Jaume Cura y Valenti Cura habitants en lo lloch de navarcles y Valenti Singla habitant en lo molí del pont de cabrianes y Francesch Solervicens habitant en lo dit lloch de navarcles y jo jugant contra tots quatra sentme vinguda moltes vegades en mans una pilota dolenta los digui que no volia jugar ab aquella pilota pus ni havia de bonas y axi la llansi per aquin enlla y ells me digueren que tambe mi llansarian la mia si la podian pendre dientho de una pilota bona ab que jugavem que era mia y jo los digui que baldament la tirassen y tenintla jo en les mans la tiri en terra dientlos veusla aqui tiraula hont vullau y encontinent sens mes lo dit Jaume Cura sen ana y prengue lo seu pedrenyal y acota lo gallet anaquell y tenint lo dit pedrenyal deves mi y volent venir deves mi y tambe lo dit Valenti Cura venint tambe contra de mi y en deffensa del dit Jaume Cura cosingerma seu sino fos estat per los dits Francesch Solervicens y Valenti Singla y altres quens departiren per ventura me hagueran damnificat y jo vent los dits Curas axi contra de mi ani y corregui per pendre lo meu pedrenyal y gent que hi hague me agaffaren y jo los digui que nom tinguessen que jo nols volia fer dany ni los demanave res sino quem sabia greu perque me agraviaben de rahonts dientlos als dits Curas que nom devien tractar de paraules mal criades tractantme de brivo de farsant y que encara que mal pesas me llansarien la pilota y lo dit Jaume Cura me digue en asso que jo mentia que ell no havia dit tal cosa tractantme altre vegade de paraules mal criades e axi tingui per be de dirli que digues lo que be li aparegues pus era en tal lloch y com stes coses sien dignes de correccio les denuncio a V. M."